Ulkomainonnan suosio jatkaa vahvaa kasvuaan
Yrittäjät ovat löytäneet ulkomainonnan kustannustehokkaana ja tavoittavana mediana, jonka suosio jatkaa vahvaa kasvuaan. TNS:n Ad Intelligencen tekemän mediaseurantatutkimuksen mukaan tämän vuoden tammikuussa ulkomainontaan panostettiin 32,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, mikä teki siitä selvästi eniten kasvaneen mediamainonnan kanavan. Seuraavaksi eniten kasvua koki elokuvamainonta 11,5 prosentilla, verkkomediamainonnan kasvun ollessa viiden prosentin luokkaa. Tässä tapauksessa näyttää siis olevan vanhassa vara parempi.
Ulkomainonnan suosio perustuu ennen kaikkea sen helppouteen. Suhteellisen pienellä taloudellisella panoksella tavoittaa suuria massoja toistuvasti kellon ympäri. Ohikulkijoiden lisäksi naapurustossa sijaitsevan lyhtypylväsmainoksen näkee lähes jokainen lähistöllä asuva ainakin kerran päivässä. Ulkomainonta tavoittaa kohderyhmänsä monesti myös oikeaan aikaan – kauppareissulla olevan asiakkaan huomio kiinnitetään tuotteeseen juuri ennen ostopäätöstä.
Medioiden pirstoutuneisuus tuo mainonnan takaisin kaduille
TNS:n tutkimuksen mukaan TV- ja printtimainonta olivat laskussa viime vuoteen nähden. Uutiset luetaan yhä useammin verkossa, minkä seurauksena painettu mainonta on muuttunut digitaaliseksi ja markkinointi kohdennetuksi. Siinä, missä printti- ja TV-mainonta eivät enää tavoita kohderyhmiänsä, ulkomainonta tekee sen edelleen.
Digitalisoitumisen myötä mediat ovatkin pirstoutuneet. Kuluttajalla on valta päättää itse, millaista sisältöä käyttää ja missä on valmis vastaanottamaan mainontaa. Mainoskanavien ja -palveluiden määrä on kasvanut erittäin nopeasti, mikä aiheuttaa nopeasti mainostajalle harmaita hiuksia. Jatkuvasti muuttuvan digimarkkinointikelkan kyydissä pitäisi pysyä samalla, kun keskittyy omaan liiketoimintaansa ja sen kehittämiseen.
Massamediana ulkomainonta on TV-mainontaa tehokkaampaa. Televisiokanavia on tänä päivänä niin paljon, ettei yhdellä kanavalla näkyvä mainos välttämättä tavoita hintaansa nähden toivottua määrää potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi suoratoistopalveluiden ja sosiaalisen median suosion myötä TV:n katselu on romahtanut. Alle 24-vuotias katselee televisiota päivässä keskimäärin vain alle tunnin. Lyhtypylväsmainokset ovat näkyvillä jatkuvasti kohderyhmiä rajaamatta – eikä niitä voi ohittaa.
Yritykset tietävät, että kuluttajat viettävät aikaa yhä enemmän kodin ulkopuolella. Onnistunutta ulkomainontaa suunnitellessaan kannattaakin panostaa yksinkertaiseen viestiin, erottuviin väreihin sekä sijaintiin. Moni kulkee kaduilla nenä kiinni älypuhelimessaan, joten joskus voi olla viisasta yhdistää ulkomainonta osaksi digitaalista mainoskampanjaa. Näin kuluttaja tunnistaa yrityksesi mainoksen kadulla ja liittää siihen automaattisesti aiemmin somessa kohtaamansa kampanjan.