Ulkomainonta on massamedia, jonka avulla tavoitat kuluttajat heidän ollessaan kodin tai työpaikan ulkopuolella ”liikenteessä”. Tästä tulee ulkomainonnan englanninkielinen nimitys out-of-home advertising.
Atlas-Media on erikoistunut kaupunkien parhailla paikoilla oleviin lyhtypylväsmainoksiin. Muita ulkomainonnan muotoja ovat esimerkiksi kaduilla tai julkisissa paikoissa sijaitsevat mainosmediat, joukkoliikennevälineiden mainosratkaisut tai ostospaikkojen mainospinnat.
Miksi ulkomainonta?
Ulkomainonta on kasvattanut viime aikoina suosiotaan ja nostanut osuuttaan muiden medioiden kustannuksella. Sen vahvoja etuja ovat peitto ja toisto. Muiden medioiden pirstoutuessa (vrt. esimerkiksi TV- tai radiokanavien määrän kasvu) ulkomainonta tavoittaa edelleen tehokkaasti laajat kuluttajamassa vieläpä niin, että sama mainos nähdään useampaan otteeseen.
Lisäksi kaupungistuminen tukee ulkomainontaan – yhä laajemmat ihmisjoukot viettävät aikaansa kaupungeissa. Kuluttajat viettävät myös yhä enemmän aikaa kodin ulkopuolella. Tämä kaikki tarkoittaa luonnollisesti sitä, että ulkomainonnan teho kasvaa, kun yritys tavoittelee laajaa peittoa ja useita toistoja. Tärkeä on myös huomata, että tavoitat asiakkaasi juuri silloin, kun he ovat matkalla ostoksille, tavoitat heidät siis todennäköisimmin lähellä ostopäätöksiä.
Lyhtypylväsmainonta on erityisen vahva ulkomainonnan muoto, mitä tulee toistomääriin ja tavoitettavuuteen. Kampanjoihin voidaan sisällyttää satoja mainospintoja varsin maltillisin kustannuksin. Tällöin yksittäisin kontaktin hinta jää todella pieneksi.
Ulkomainontaa ei voi ohittaa
Ulkomainonnasta ei voi kieltäytyä. Ihminen viettää ulkona lähes 9 tuntia päivässä eli hän altistuu yli puolet valveillaoloajastaan ulkomainonnalle. Tämä on ainutlaatuinen ominaisuus verrattuna tärkeimpiin kilpaileviin mediavaihtoehtoihin.
Digitalisoitumisen myötä kuluttajien valta on kasvanut, ihmiset päättävät itse millaisia sisältöjä käyttävät ja millaisissa yhteyksissä ovat valmiit vastaanottamaan mainontaa. Lisäksi erilaisten mainontaa esittävien kanavien ja palveluiden määrä on kasvanut erittäin nopeasti, ts. mediakenttä pirstoutuu. Ulkomainontaa kulkee kuitenkin vastavirtaan, kadut ja kulkureitit eivät pirstoudu, jonka johdosta ulkomainonta tavoittaa massat edelleen tehokkaasti.
Vaikka ulkomainonnasta ei voi kieltäytyä, siihen suhtaudutaan varsin positiivisesti. Valtaosa kuluttajista on sitä mieltä, että se kuuluu kaupunkikuvaan ja jopa elävöittää elinympäristöä. Monen muun mainosmuodon kohdalla suhtautuminen on paljon kriittisempään.
Millainen ulkomainonta toimii?
Ulkomainonta on visuaalinen mainosmuoto, jonka kuluttaja usein ohittaa muutamassa sekunnissa. Yksinkertainen on siis kaunista. Lyhyt ytimekäs viesti ja erottuva värimaailma ovat tärkeimmät suunnittelun lähtökohdat. Tämä korustuu erityisesti lyhtypylväsmainnossa.
Katso tarkemmat suunnitteluohjeet täältä
Mihin ulkomainonnan teho perustuu? Katso lyhyt video aiheesta!